Kyvadlová doprava zajišťující spojení mezi stanicí metra C – Budějovická a Brumlovkou je 100% elektrická. Dvojice elektrobusů SOR je zde v provozu od února 2016, letos v září zahájil ostrý provoz i třetí elektrobus. Spolehlivá bezemisní vozidla mají za více než 7 let na svém kontě přes 300 000 km, pomyslně tak už stihla osmkrát objet svět. Jde o první bezplatné elektrobusy, které byly v rámci pražské hromadné dopravy nasazeny do ostrého provozu. Pasažéři u nich oceňují hlavně tichou a plynulou jízdu i možnost připojení na wi-fi zdarma.
„Elektrobusy si získaly pevné místo u cestujících mezi Budějovickou a Brumlovkou. Od začátku provozu je využilo více než 2,5 milionu cestujících. Z našeho posledního průzkumu vyplynulo, že aspoň občas je využívá 58 procent lidí mířících na Brumlovku. S kyvadlovou dopravou je spokojených 94 % pasažérů, především díky čistotě, dostatečné kapacitě a intervalům spojů. Ve srovnání s dobou před zavedením elektrobusů jsme zaznamenali nárůst spokojenosti o téměř 20 procentních bodů. Veskrze pozitivní ohlasy nás vedly k plné elektrifikaci linky, do zářijového jízdního řádu tedy naostro přidáváme třetí elektrobus,“ říká Martina Draper, Customer Relationship Manager & ESG Passerinvest Group, a.s.
„Navzdory výrazně svažitému terénu nás elektrobusy v reálném provozu překvapily svou spolehlivostí i minimálním rozdílem mezi letním a zimním dojezdem, který činí jen pět procent. Oproti předpokládané pětileté živostnosti vydržely baterie v obou elektrobusech o celé dva roky déle a měnili jsme je až letos na jaře po 150 tisících ujetých kilometrech. Určitě tomu prospěla i praxe pomalého nočního dobíjení v garážích. Od našich řidičů také víme, že lidé na elektrických busech oceňují jejich tichý provoz, plynulejší rozjezd a brzdění, vyšší akceleraci a pružnější jízdní vlastnosti,“ vypočítává generální ředitel společnosti Arriva Daniel Adamka.
„Elektrobusy na Brumlovce najezdí denně přes 200 kilometrů a v provozu prokázaly svou užitečnost a spolehlivost. Bezemisní pohon zkrátka do měst patří a my chápeme jako přirozené poslání jeho rozvoj podporovat. Podobně jako jsme před sedmi lety byli u zrodu prvních bezplatných elektrobusů, dnes díky 100% elektrifikované flotile určujeme společně s našimi partnery na Brumlovce trendy pro dopravní podniky v celé republice. Skupina ČEZ různými formami stojí za rozvojem elektrobusů ve veřejné dopravě více než desítky českých a moravských měst. Samozřejmě dále pokračujeme i v rozšiřování nejvýkonnější české sítě veřejných dobíjecích stanic, kde řidiči v průměru doplní baterie svých aut nejrychleji v České republice,“ uvedl Tomáš Dzurilla, ředitel elektromobility ČEZ.
ČEZ se v roce 2016 stal hlavním partnerem projektu společností Passerinvest Group a Arriva, které v kyvadlovém provozu na tzv. linkách BB nasadily první dva elektrobusy typu SOR EBN 9,5. Pravidelný příspěvek na provoz elektrobusů je vyjádřením podpory ČEZ rozvoji elektrického pohonu v České republice a současně i odpovědnosti za bezemisní dopravní obslužnost lokality Brumlovka, kam denně dojíždí hromadnou dopravou více než 4,5 tisíce lidí. Úspěch a obliba elektrobusů u cestujících vedly „konsorcium“ provozovatelů k náhradě třetího vozidla elektrobusem a tím i k plné elektrifikaci kyvadlové dopravy na Brumlovce.